آموزش ابزار الکترونیک دیجیتال: موبایل، دوربین، شبکه، کامپیوتر

آموزش ابزار الکترونیک دیجیتال: موبایل، دوربین، شبکه، کامپیوتر

آموزش تجهیزات دیجیتال و الکترونیک: شبکه کامپیوتری، ویپ، لینک وایرلس، دوربین مدار بسته، پنل خورشیدی، فیبر نوری، تجهیزات سیسکو، درب و کرکره برقی اتوماتیک
آموزش ابزار الکترونیک دیجیتال: موبایل، دوربین، شبکه، کامپیوتر

آموزش ابزار الکترونیک دیجیتال: موبایل، دوربین، شبکه، کامپیوتر

آموزش تجهیزات دیجیتال و الکترونیک: شبکه کامپیوتری، ویپ، لینک وایرلس، دوربین مدار بسته، پنل خورشیدی، فیبر نوری، تجهیزات سیسکو، درب و کرکره برقی اتوماتیک

انتقال تصویر: آموزش انتقال تصویر وایرلس دوربین مداربسته کلود P2P

انتقال تصویر

انتقال تصویر: آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

انتقال تصویر به فرآیندی گفته می شود که طی آن تصویر یک یا چند دوربین و یا رکوردر از سیستم دوربین مداربسته از یک منطقه یا یک نقطه به منطقه یا نقطه ای دیگر، و بر روی کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا گوشی موبایل انتقال یافته و بر روی آنها قابل مشاهده، نظارت و مدیریت باشد.

 

انتقال تصویر: آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته
انتقال تصویر

 

انتقال تصویر

در ادامه به کلیه حالت هایی که ممکن است به نحوی بتوان آن را انتقال تصویر دوربین مداربسته نامید اشاره خواهیم نمود:

 

الف) انتقال تصویر دوربین مداربسته به سیستم ذخیره سازی یا نمایش:

تصویر یک دوربین از یک سیستم نظارت تصویری به یکی از روش های زیر امکان رسیدن به سیستم ذخیره سازی و یا سیستم نمایش را دارد:

  1. انتقال تصویر دوربین تا دستگاه DVR یا دستگاه NVR یا سیستم مانیتورینگ با استفاده از کابل کشی اختصاصی سیستم دوربین مداربسته (کابل تصویر RG59 برای دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته AHD و کابل شبکه برای سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه)
  2. انتقال تصویر دوربین تا دستگاه با استفاده از کابل کشی شبکه موجود در مکان مورد حفاظت توسط دوربین های نظارتی: در این حالت از شبکه کامپیوتری موجود برای انتقال تصویر دوربین تا دستگاه استفاده می شود. در این حالت یا باید حتما دوربین ها از نوع دوربین IP باشند و یا در غیر اینصورت باید از ویدئو سرور برای تبدیل دیتای آنالوگ دوربین های غیر IP (دوربین آنالوگ، دوربین AHD، دوربین Turbo HD، دوربین HD-CVI و دوربین HD-SDI و دوربین HD-TVI) به دیتای دیجیتال استفاده نمود تا بتوان این دیتای دیجیتال را از طریق سیستم شبکه کامپیوتری انتقال داد.
  3. انتقال تصویر دوربین مداربسته با استفاده از آنتن وایرلس از دوربین تا دستگاه: در این حالت مجموعه ای گسترده از دوربین های مجزا را داریم که با توجه به فواصل دور دوربین ها از یکدیگر و همچنین از سیستم رکوردینگ و همچنین سیستم مانیتورینگ، کابل کشی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، از اینرو می توان با استفاده از آنتن وایرلس و لینک رادیویی تصاویر دوربین ها را به سیستم مرکزی ضبط و نمایش تصاویر رساند. در این حالت نیز مانند حالت شماره ۲ ، از آنجایی که از شبکه وایرلس برای انتقال تصویر استفاده میشود، حتما باید دوربین ها از نوع دوربین تحت شبکه باشند، و یا باید از ویدئو سرور ، ویدئو انکودر و ویدئو دیکدر برای انتقال تصویر دوربین مداربسته استفاده نمود.
  4. انتقال تصویر دوربین مداربسته یک سیستم نظارتی با استفاده از فیبر نوری: در سیستم های گسترده و با امنیت بالا مانند دوربین های حفاظتی شهری، دوربین کنترل ترافیک، دوربین ثبت سرعت غیر مجاز و سایر سیستم های دوربین مداربسته دولتی، نظامی، امنیتی و یا خصوصی با شرایط ویژه، شبکه فیبر نوری بهترین گزینه برای رساندن تصاویر دوربین ها به سیستم ضبط تصاویر و یا سیستم مانیتورینگ می باشد. از مزایای فیبر نوری در این شرایط میتوان به امن بودن آن (عدم امکان شنود فیبر نوری) و همچنین امکان استفاده در فواصل طولانی و برای شبکه های گسترده، اشاره نمود.
  5. استفاده از شبکه اینترنت برای انتقال تصویر یک دوربین تکی: در این شرایط باید یا دوربین تحت شبکه باشد و یا از ویدئو سرور استفاده نمود. همچنین برای این انتقال تصویر دوربین مداربسته، یا باید از آی پی استاتیک استفاده نمود و یا باید از دوربین تحت شبکه P2P یا کلود استفاده نمود که در مقالات بعدی به معرفی تکنولوژی P2P و کلود خواهیم پرداخت.

 

 

انتقال تصویر به مرکز مانیتورینگ و مرکز کنترل
انتقال تصویر به مرکز مانیتورینگ و مرکز کنترل

 

 

انتقال تصویر دوربین مداربسته از سیستم ذخیره ساز تا مرکز تجمیع تصاویر دوربین های مداربسته (مرکز کنترل / اتاق مانیتورینگ / مرکز مانیتورینگ):

این حالت دقیقا مانند انتقال تصویر دوربین مداربسته از یک دوربین تنها تا دستگاه رکوردر می باشد. با این تفاوت که در این حالت تصویر به جای اینکه از یک دوربین انتقال یابد، از یک دستگاه ضبط DVR یا دستگاه ضبط NVR و یا یک سرور پردازش تصاویر و ضبط تصاویر، به یک مرکز تجمیع تصاویر انتقال می یابد.

این وضعیت معمولا در دو صورت پیش می آید:

  1. برای سیستم نظارت تصویری کوچک و معمولا خصوصی که قرار است تصاویر دوربین مداربسته یک مکان (منزل، خانه، مغازه، فروشگاه، دفتر کار، کارگاه، کارخانه، شرکت، ویلا، دامداری، گاو داری، پرورش ماهی، و یا هر نوع مکانی که به نوعی مدیریت خصوصی و یا متمرکز بر روی اماکن وجود دارد) بر روی کامپیوتر، لپ تاپ، نوت بوک، تبلت و یا موبایل شخص و یا اشخاصی انتقال یابد.
  2. برای سیستم های نظارت تصویری گسترده مانند دوربین های مداربسته شعب یک بانک، دوربین های مداربسته یک شهر و یا یک استان، دوربین های مداربسته یک سازمان یا اداره با شعب زیاد. در چنین سیستم های معمولا علاوه بر اینکه تصاویر دوربین مداربسته در خود آن مکان توسط افرادی تحت نظارت قرار می گیرند (حراست، معاونت و یا مدیریت). نیاز به انتقال تصویر دوربین مداربسته به مراکز مدیریت و یا مراکز کنترل و نظارت می باشد. برای مثال در سیستم دوربین مداربسته متروی یک شهر، علاوه بر اینکه دوربین های یک ایستگاه مترو باید در همان ایستگاه توسط حراست ایستگاه مترو مورد نظارت و کنترل قرار گیرند، بلکه معمولا نیاز است تا این تصاویر به مرکزی که مسئولیت مدیریت کلیه ایستگاه ها و خطوط متروی آن شهر یا منطقه را بر عهده دارند نیز انتقال یافته و با یکدیگر به نحوی مطلوب تجمیع و مورد نظارت قرار گیرند. در مقالات آینده به بحث های اجمالی در مورد چنین سیستم هایی خواهیم پرداخت و آموزش های مورد نیاز برای طراحی، راه اندازی، پیاده سازی و پشتیبانی چنین سیستم هایی را ارائه خواهیم داد.

 

 

آموزش مباحث مطرح در انتقال تصویر دوربین مداربسته:

آموزش انتقال تصویر بر روی بستر شبکه وایرلس:

برای انتقال تصویر دوربین مداربسته بر روی شبکه وایرلس، پارامترهای زیر مهم و ضروری می باشند:

  1. نوع دوربین مداربسته و نوع دستگاه ضبط تصاویر دوربین مداربسته
  2. فاصله بین نقاط
  3. اختلاف ارتفاع بین نقاط و همچنین ناهمواری های بین نقاط

 

در انتقال تصویر وایرلس (انتقال تصویر بیسیم)، دوربین ها باید از نوع دوربین تحت شبکه باشند و یا باید با استفاده از ویدئو سرور، ویدئو انکودر و ویدئو دیکدر، تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ و یا دوربین مداربسته AHD را به تصاویر دیجیتال تبدیل نمود (تبدیل دوربین آنالوگ به دیجیتال / تبدیل دوربین آنالوگ به IP / تبدیل دوربین AHD به دیجیتال)، و سپس تصویر دیجیتال را بر روی بستر شبکه بیسیم انتقال داد.

انتخاب آنتن وایرلس مورد استفاده برای ایجاد لینک رادیویی برای انتقال تصویر رابطه مستقیم با فاصله دوربین ها و همچنین توپولوژی سیستم دوربین مداربسته دارد. آنتن وایرلس مورد استفاده برای انتقال تصویر بنابر شرایط حاکم بر پروژه، می تواند از نوع آنتن سکتور، آنتن فلت پنل، آنتن سالید دیش و یا آنتن امنی باشد که در آموزش های آینده به نحوه انتخاب آنتن مناسب برای پروژه های انتقال تصویر خواهیم پرداخت.

در شرایطی که فاصله بین نقاط خیلی طولانی باشد و نقاط از یکدیگر خیلی دور باشند، علاوه بر اینکه نیاز است تا از آنتن وایرلس قوی استفاده شود، حتی ممکن است نیاز به نقاطی میانی به عنوان رپیتر شبکه وایرلس برای افزایش برد لینک های رادیویی باشد.

 

 

انتقال تصویر وایرلس بیسیم
انتقال تصویر وایرلس

 

 

انتقال تصویر اینترنتی با استفاده از آی پی استتیک / آی پی استاتیک / Static IP Address

در این روش انتقال تصویر، بنابر مباحث شبکه های کامپیوتری مبتنی بر یکتا بودن و ثابت بودن آدرس IP یک سیستم برای دسترسی به آن سیستم از راه دور (ریموت کردن / ارتباط ریموت) ، نیاز به آی پی استتیک یا آی پی ثابت برای انتقال تصویر می باشد. در این روش، برای سیستم دوربین مداربسته باید یک آدرس آی پی ثابت و بدون تغییر در نظر گرفت، معمولا در  شبکه های اینترنتی مورد استفاده در کشور، از مودم ADSL برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می شود. سپس سایر تجهیزات با استفاده از همین مودم است که به اینترنت اتصال می یابند.

حال که دسترسی به آی پی ثابت وجود دارد، باید از طریق مودم و از راه دور بتوانیم به سیستم دوربین مداربسته متصل شویم. برای این امر باید در تنظیمات مودم ADSL از پورت فورواردینگ (Port Forwarding) که در بخش NAT مودم وجود دارد استفاده نمود. همچنین، اگر قرار است از آی پی استاتیک تنها برای ریموت کردن به سیستم دوربین مداربسته برای انتقال تصویر استفاده نمود، می توان از گزینه DMZ برای فوروارد کردن درخواست های رسیده شده به مودم، به سیستم دوربین مداربسته استفاده نمود.

تنظمیات Port Forwarding و DMZ هر دو در بخش NAT مودم قابل دسترسی هستند. در شرایطی که قرار است از DMZ برای انتقال تصویر استفاده شود، تنها کافی است آدرس آی پی دستگاه ضبط دوربین مداربسته و یا آی پی خود دوربین را در بخش DMZ مودم وارد نمود. در این وضعیت، مودم تمامی درخواست های ورودی را به طرف دستگاه ضبط و یا دوربین فوروارد خواهد کرد.

گاهی اوقات، در برخی از اماکن، علاوه بر اینکه از آی پی استاتیک برای انتقال تصویر استفاده می شود. از این آدرس آی پی برای ریموت کردن به برخی تجهیزات و سیستم های دیگر نیز استفاده می شود. در این شرایط دیگر نمیتوان از پروتکل DMZ استفاده نمود. استفاده از Port Forwarding در این شرایط پیشنهاد می شود. در پورت فورواردینگ که در بخش NAT مودم قرار دارد، علاوه بر اینکه باشد آدرس آی پی دستگاه ضبط و یا دوربین را وارد نمود، بلکه باید مشخص کرد که برای درخواست هایی با چه شماره پورتی باید درخواست ورودی به سمت سیستم نظارت تصویری هدایت شود. با تعین شماره پورت، و یا پروتکل مورد استفاده می توان به سادگی سیستم مداربسته را برای دسترسی ریموت از راه دور آماده نمود.

 

انتقال تصویر کلود P2P (پیر تو پیر) (پی تو پی) / انتقال تصویر اینترنتی بدون نیاز به آی پی استاتیک / آی پی ثابت:

امروزه بسیاری از تجهیزات سیستم های نظارت تصویری به تکنولوژی جدیدی مجهز شده اند که نیاز به آی پی استاتیک برای ریموت کردن به تجهیزات را بر طرف نموده است. نام این تکنولوژی P2P یا Pear to Pear یا پیر تو پیر و یا کلود می باشد. با استفاده از تجهیزات P2P و دستگاه های کلود دیگر نیازی به استفاده از آی پی استاتیک نمی باشد. در سیستم کلود، سرور واسطی وجود دارد که با استفاده شماره سریال دستگاه یا دوربین، آدرس آی پی لحظه ای دستگاه یا دوربین را در اختیار برنامه انتقال تصویر و یا نرم افزار انتقال تصویر قرار می دهد.

برای انتقال تصویر نرم افزارهای بسیاری وجود دارند: نرم افزار انتقال تصویر برای کامپیوتر و لپ تاپ، و نرم افزار اندروید انتقال تصویر. معمولا اکثر دستگاه ها و دوربین ها نرم افزارهای رایانه ای و اندرویدی مختص خود را برای انتقال تصویر اندرویدی و یا انتقال تصویر ویندوزی دارند.

 

 

انتقال تصویر کلود P2P
انتقال تصویر کلود P2P

 

 

برای دانلود نرم افزار انتقال تصویر اندرویدی برای انتقال تصویر بر روی موبایل و برنامه انتقال تصویر ویندوزی برای انتقال تصویر بر روی لپ تاپ و کامپیوتر می توانید به فروشگاه اینترنتی پاساک، بخش دانلود رایگان نرم افزار تخصصی مراجعه فرمائید.

 

 

مرجع: فروشگاه اینترنتی پاساک

پاساک گروپ: گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات پاساک

پاساک گروپ

پاساک گروپ (pasakgroup)؛ فعالیت گروه فناوری اطلاعات پاساک pasak group و گروه نرم افزاری پاساک pasak و گروه سخت افزاری پاساک و همچنین گروه امنیت و نظارت پاساک، در حوزه آی تی، تجهیزات برقی و الکترونیکی و دیجیتال می باشد.

 

پاساک گروپ: گروه فناوری اطلاعات پاساک
پاساک گروپ: گروه فناوری اطلاعات پاساک

 

پاساک گروپ

پاساک گروپ، شرکت سهامی خاص می باشد که در اداره ثبت شرکت های شهر قزوین به ثبت رسیده است. گروه پاساک pasakgroup به معنای واقعی یک گروه از افراد و گروه ها و فعالین عرصه کامپیوتر، الکترونیک، مخابرات، برق، صنعت و تجارت می باشد.

پاساک گروپ pasak group از سال ۱۳۸۴ کار خود را به صورت غیر رسمی با استفاده از جمعی از کارشناسان و کارشناسان ارشد رشته های کامپیوتر، برق، الکترونیک، صنایع و مکانیک آغاز نمود. بخش اعظمی از فعالیت های گروه پاساک در آغاز مربوط به اتوماسیون صنعتی در استان قزوین و شهرهای صنعتی استان قزوین بود.

پاساک گروپ

با آغاز دهه ۹۰ گروه پاساک pasak group فعالیت های خود را در حوزه الکترونیک، برق، کامپیوتر، شبکه های کامپیوتری، صنعت و تجارت گسترش داد. در این دهه تیم های مختلفی تحت نظر گروه پاساک فعالیت خود را آغاز نمودند.

گروه نرم افزاری پاساک گروپ، گروه طراحی وب پاساک گروپ، گروه برق پاساک، گروه الکترونیک پاساک، گروه تجهیزات صنعتی پاساک، گروه تجهیزات تجاری پاساک، گروه تجهیزات فروشگاهی پاساک گروپ، گروه سیستم های حفاظتی پاساک، گروه سیستم نظارت تصویری پاساک، گروه دوربین مداربسته پاساک، و سرانجام گروه فروشگاهی پاساک تحت نظر شرکت پاساک و با مرکزیت فروشگاه اینترنتی پاساک فعالیت های خود را در سراسر کشور، با فروش و تامین تجهیزات برای صنایع و همچنین عموم افراد گسترش و توسعه دادند.

 

 

گروه پاساک

امروزه فروشگاه اینترنتی پاساک متعلق به پاساک گروپ، بزرگترین مرکز تجارت الکترونیک ایران در حوزه الکترونیک، برق، و سیستم های حفاظتی و سیستم های نظارتی می باشد. مرکز فروش آنلاین پاساک، بزرگترین مرکز خرید آنلاین، فروش آنلاین و حراجی آنلاین می باشد. در این مرکز خرید اینترنتی که توسط پاساک گروپ به عموم هموطنان ارائه شده است، میتوانید کلیه کالاهای مورد نیاز خود را به ارزان ترین قیمت و با بالاترین کیفیت انتخاب کرده و به صورت اینترنتی خرید نمائید.

فروشگاه اینترنتی پاساک متلق به پاساک گروپ شامل بخش های مختلفی برای عموم افراد می باشد. بخش هایی از این فروشگاه برای تجهیزات صنعتی و تجاری می باشد که به ارائه تجهیزات و محصولات صنعتی مورد نیاز صنایع کشور و بخش های تجاری می باشد.

گروه تعمیرات و گروه پشتیبانی پاساک گروه نیز از فعال ترین گروه های موجود در کشور می باشد که انواع خدمات تعمیر، پشتیبانی، طراحی، مشاوره، بازدید، اجرا، پیاده سازی و نصب تجهیزات و سیستم های برقی و الکترونیکی را در سراسر کشور با استفاده تیم های تحت نظر خود انجام می دهد.

نمایندگی فروش، نمایندگی پخش، نمایندگی تعمیرات و نمایندگی تعمیرات پاساک در سراسر کشور آماده ارائه خدمات به تمامی هموطنان گرامی مب باشند. شهرها و استان های کشور (تهران البرز کرج قزوین اصفهان شیراز مشهد تبریز اهواز آبادان گیلان رشت خراسان ارومیه کرمان یزد اراک همدان سمنان کاشان بندر عباس، بندر انزلی، ساری مازنداران آمل بابل سنندج کرمانشاه کردستان چهار محال بختیاری ایلام سیستان بلوچستان زاهدان بوشهر قشم کیش اردبیل زنجان استان مرکزی استان فارس هرمزگان عسلویه) از استان ها و شهرهای تحت پوشش گروه پاساک گروپ می باشند.

 

Pasak Group

pasakgroup is a group of specialists in the field of computer programing, software production, web design, computer networks, communication networks, security CCTV cameras and video surveillance systems, telecommunication networks, safety and security systems, access control systems, and power electricity production and solar power and panel generation.

pasak group co. is a company registered in Qazvin city with 12840 registration number. The most of pasak group members has graduated in BSc and MSc of computer, electronic and mechatronics and MBA. The board of directors of pasakgroup composed from Tehran and Qazvin universities professors.

pasakgroup is active in the field of sell and distribution and services of information technology and electronic devices and products at the level of industries and commercial and household consumption.

The name of pasakgroup composed from pasak (paasaak / paasak / passak / pasaak) and group. Pasak is the name of the Great Darius nephew. Darius was the king of Iran in five hundred years bc.

pasakgroup.com is the online shopping store by pasak group co. that offer industrial equipment  and household, electrical and digital products, devices and equipment.

منبع انرژی خورشیدی

منبع انرژی خورشیدی

با اندازه گیری شار خورشیدی تابشی در بالای جو زمین می‌توان قدرت دریافتی کل انرژی از خورشید را محاسبه کرد. که حدود 1.8x1011 مگا وات است. البته تمام این انرژی به سطح زمین نمی‌رسد مقداری از آن جذب لایه‌های اتمسفر می‌شود.

 انرژی خورشیدی: پنل خورشیدی و تجهیزات انرژی برق سولار

ماده در عالم اساساً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده که قسمت اعظم آن بین ستارهها و کهکشانها توزیع شده است. نیروی جاذبه متقابل بین ذرات سبب تراکم گاز و گرد غبار شده و این تراکم احتراما ابر ستاره‌ای را بوجود می آورند.انرژی پتاسیل گرانشی سبب ازدیاد دمای داخل ستاره شده و آن هم باعث افزایش چگالی ستاره شده در نتیجه دمای داخل آن افزایش می‌یابد تا یک حالت پلاسمای خورشیدی بخود بگیرد.
  در یک چنین محیطی شرایط برای همجوشی هسته‌ای مهیا می‌شود. با ترکیب دوترویم و تریتیوم مقداری انرژی آزاد می‌شود (17.6 Mev). بنابراین همانطوری که گفته شد، مقدار انرژیی که از خورشید به زمین می‌رسد، بوسیله جمع کننده‌های خورشیدی کنترل کرده و برای مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. 

منبع:سایت پاساک


کوره آفتابی

 

کوره آفتابی 
 

کوره آفتابی با استفاده از انرژی خورشید گرم می شود (در کوره‌های دیگر ، نوعی سوخت را می‌سوزاند تا گرمایش به کوره منتقل شود.) معمولا با استفاده از تعداد زیادی آینه ، پرتوهای نور خورشید را جمع آوری و پرقدرت می‌کنند و مجموعه آنها را بر روی کوره می‌تابانند تا دمایش خیلی بالا رود. ذره بین وسیله‌ای است که همین کار را انجام می‌دهد. شاید دیده باشید که وقتی ذره بین را مقابل خورشید می‌گیریم و مجموعه پرتوهای آنرا به صورت یک نقطه مثلا روی پوست یا کاغذ می‌تابیم، آن قدر حرارت ایجاد می‌شود که پوست می‌سوزد و یا کاغذ آتش می‌گیرد.


 انرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT

نیروگاه خورشیدی

نیروگاه مخصوصی که برای تولید برق از انرژی گرمایی خورشید استفاده می کند. از این انرژی برای گرم کردن یک کوره آفتابی استفاده می‌شود که بخار لازم را تولید می‌کند. از این مرحله به بعد ، کار همانند نیروگاههای دیگر انجام می‌شود: بخار ، توربینها را می‌چرخاند و توربین هم ژنراتورها را بکار می‌اندازد تا برق تولید شود.  


سوخت فسیلی

سوخت فسیلی

فسیل کلمه‌ای خارجی (لاتین) و به معنی چیزی است که از زمین بیرون آورده می‌شود. غال سنگ ، نفت و گاز را سوخت فسیلی نامیده‌اند، چون از دل زمین بیرون آورده می‌شوند. سوختهای فسیلی در طول میلیونها سال بوجود آمده‌اند. جانوران و گیاهان ، پس از مرگ ، در زیر لایه‌های سنگ و خاک قرار گرفته‌اند و سالهای زیادی زیر فشار مانده‌اند تا به این سوختها تبدیل شده‌اند. بنابراین ، اگر سوختها به همین ترتیب مصرف شوند، سرانجام روزی تمام خواهند شد و در این مدت ، ذخیره جدیدی جای آن را پر نخواهد کرد.

 انرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT

عایق
 

ماده‌ای که از عبور گرما یا الکتریسیته جلوگیری می‌کند. عایقهای خوب گرمایی عبارتند از: چوب پنبه و پشم شیشه. لاستیک ، پلاستیک و شیشه هم عایقهای خوبی برای الکتریسیته هستند. هوا هم تا حدودی عایق گرماست و به همین دلیل در بعضی از ساختمانها پنجره‌ها را دو لایه یا دو جداره می‌سازند تا هوای بین آنها از ورود و خروج گرما جلوگیری کند. عایقهای گرمایی معمولا جلوی ورود و خروج صدا را هم می‌گیرند.


باتری خورشیدی

باتری خورشیدی

چگونه می‌توانیم از گرمای خورشید برای تولید انرژی استفاده کنیم. آیا از نور خورشید نیز می‌توان انرژی بدست آورد. برای اینکار از باتری خورشیدی استفاده می‌شود که نور خورشید را می‌گیرد و برق تولید می‌کند. باتریهای خورشیدی از ماده‌ای بنام سیلیسیوم ساخته می‌شود. هر باتری خورشیدی برق بسیار ناچیزی تولید می‌کند. برای همین معمولا باید از تعداد زیادی باتری کنار هم استفاده شود تا مقدار برقی که بدست می‌آید، مفید و مناسب باشد.

    این باتریهای خورشیدی براحتی تعمیر می‌شوند و نگهداری آنها ساده است و محیط را نیز آلوده نمی‌کنند. با استفاده از باتریهای خورشیدی می‌توان دستگاههایی چون تلویزیون ، تلفن و پمپ آب را بکار انداخت. در جاهایی که روزهای طولانی و آفتاب درخشان دارند، حتی می‌توان تمام برق مورد نیاز را از باتریهای خورشیدی گرفت. باتریهای خورشیدی خیلی سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را به دهکده‌های دور افتاده برد. مردمی که همیشه در حرکت هستند نیز می‌توانند این باتریها را همراه داشته باشند و هر کجا که می‌روند از برق آنها استفاده کنند. مثلا گروههای پزشکی که برای درمان مردم به صحراها و جاهای دور افتاده می‌روند، باتریهای خورشیدی را برای روشن نگه داشتن یخچالهایشان بکار می‌گیرند تا داروها سالم و خنک بمانند.
با ساختن نیروگاههای خورشیدی بزرگ می‌توان مقدار زیادی برق تولید کرد. البته این نیروگاهها در جاهایی مفید هستند که روزهای طولانی و آفتابی دارند. نیروگاه خورشیدی محیط را آلوده نمی‌کند، چون انرژی لازم را از خورشید می‌گیرد و نیازی به سوزاندن سوختهای فسیلی ندارد. با استفاده از یک نیروگاه خورشیدی بزرگ ، برق مورد نیاز تمام خانه های یک شهر کوچک تولید می‌شود.

انرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT
 
 

در نیروگاه خورشیدی ، با استفاده از نیروی بخار ،‌ برق تولید می‌شود. تعداد زیادی آینه را بکار می‌گیرند تا نور خورشید را بر روی یک دیگ بخار بتابانند که در لوله‌های درون آن مایعی مثل روغن جریان دارد. روغن حرارت خورشید را می‌گیرد و آنقدر گرم می‌شود که می‌تواند آب دیگ را به بخار تبدیل کند. بخار توربین را به چرخش در می‌آورد. توربین هم ژنراتور را می‌چرخاند و برق تولید می‌شود.

سولاروان نام نیروگاه خورشیدی بزرگی است که در کالیفرنیای آمریکا ساخته شده است. این نیروگاه برج بسیار بلندی دارد. در بالای برج یک دیگ بخار قرار گرفته است. تعداد زیادی آینه اطراف برج روی زمین چیده شده‌اند و نور خورشید را بر دیگ می‌تابانند. به این ترتیب ، آب دیگ به بخار تبدیل می‌شود و بخار هم برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.


روی دیوار یک ساختمان بزرگ 10 طبقه تعداد زیادی آینه قرار داده‌اند که یک آینه بشقابی بزرگ بوجود آمده است. این آینه انرژی خورشید را از منطقه‌ای وسیع جمع آوری می‌کند و بر برجی می‌تاباند که کوره دورن آن قرار دارد. آینه‌هایی که روی تپه مقابل قرار گرفته‌اند، خورشید را دنبال می‌کنند و پرتوهایی آن را بر آینه بشقابی بزرگ می‌تابانند. جالب است بدانید که تعداد این آینه‌ها حدود 11000 عدد است. نیروی خورشید وقتی مفیدتر خواهد بود که بتوانیم آن را ذخیره کنیم. استخر خورشیدی می‌تواند گرمای خورشید را تا ساعتها پس از غروب آن ذخیره و نگهداری کند. این استخر سرپوشیده پوشش سیاه رنگی دارد که گرمای خورشید را می‌گیرد. آب استخر دارای نمک است که مقدار آن در عمق استخر بیشتر می‌شود.

لایه‌های بالایی آب نمک کمتری دارند از خروج گرمای لایه پایینی که گرم و داغ شده است جلوگیری می‌کنند. ساختن این استخرها و استفاده از آنها ساده است. راههای زیادی برای استفاده از انرژی و نیروی خورشید وجود دارد. نیروی خورشید پاکیزه است و می‌توانیم انرژی مورد نیازمان را از آن بگیریم. ذغال سنگ ، نفت و گاز هوا را آلوده می‌کنند و سرانجام یک روز تمام می‌شوند.اما خورشید به درخشش خود ادامه می‌دهد و نیروی آن همیشگی و ماندنی است.


کاربردهای سلولهای خوشیدی

کاربردهای سلولهای خوشیدی

1) تامین نیروی حرکتی ماهواره ها و سفینه های فضایی
2)
تامین انرژی لازم دستگاهایی که نیاز به ولتاژهای کمتری دارند مثل ماشین حساب و ساعت
3)
تهیه برق شهر توسط نیروگاههای فتوولتائیک
4)
تامین نیروی لازم برای حرکت خودروها و قایقهای کوچک

انرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT 

امروزه شش شیوه تولید برق از نور خورشید شناخته شده است که عبارتند از: آیینه سهمی گون، دریافت کننده مرکزی، آیینه‌های شلجمی (بشقابی - استرلینگ)، دودکش خورشیدی، استخر خورشیدی و سلولهای نوری (فتوولتائی). تولید برق توسط سیلکلهای ترکیبی - پیوندی (استفاده از سوخت فسیلی و انرژی خورشیدی) نیز مراحل مطالعات امکان سنجی را پشت سر می‌گذارد. تقریبا 80 درصداز الکتریسیته خورشیدی توسط نیروگاه حرارتی - خورشیدی و 20 درصد بقیه به وسیله نیروگاه برق نوری (فتوولتائیک) تولید می‌شود. تولدی الکترویسیته از چند وات تا به اندازه یک نیروگاه معمولی توسط فن آوریهای برق خورشیدی امکان پذیر است . پیشرفت فن آوریهای برق خورشیدی در نتیجه فعالیتهای تحقیقاتی، امکان رقابت برق خورشیدی را با سایر روشهای تولید برق پدید خواهد آورد. تولید و مصرف برق خورشیدی نقش قابل توجهی در کاهش انتشار دی اکسیدکربن ایفا خواهد کرد. نوشتار حاضر در دو بخش ارائه شده است . در هر بخش سه روش تولید برق خورشیدی و مقایسه فنی و اقتصادی روشهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نرمافزار SOLELE که ابزاری برای تصیمی گیری و بر آورد اقتصادی است ، معرفی خواهد شد

.


طریقه دریافت الکتریسیته از انرژی خورشیدی

طریقه دریافت الکتریسیته از انرژی خورشیدی

1) نیروگاه های حرارتی که حرارت لازم توسط آینه هایی که نور خورشید را روی دیگ بخار متمرکز میکنند, تولید میشود.
2)
اثر فتوولتایی:در این روش انرژی تابشی مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل میشود.قطعاتی که اثر فتوولتایی از خود نشان میدهند به سلول خورشیدی معروفند .
و در حال حاظر بیشترین استفاده از انرژی خورشیدی با این روش است.در برخی کشورها نیروگاه های فتوولتائیک ساخته شده که برای تولید برق است.
اما بیشترین استفاده از سلولهای خورشیدی در نیروگاه (( فتو ولتائیک50مگاواتی جزیره کرت یونان))است.


انرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT 

اساس کار سلولهای خورشیدی :

سلول خورشیدی عبارت از قطعات نیم رسانایی هستند که انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند.رسانندگی این مواد به طور کلی به دما , روشنایی ,میدان مغناطیسی و مقدار دقیق ناخالصی موجود در نیم رسانا بستگی دارد.
از ویژگی های سلولهای خورشیدی میتوان به این موارد اشاره کرد:
جای زیادی اشغال نمی کنند .قسمت متحرک ندارند .بازده آنها با تغییرات دمایی محیط تغییرات چندانی نمی کنند.نسبتا به سادگی نصب می شوند.به راحتی با سیستمهای به کار رفته در ساختمان جور می شوند.
همچنین از اشکالات سلولهای خوشیدی می توان به تولید وسایل فتوولتائیک که هزینه زیادی دارد و چگالی انرژی تابشی که بسیار کم است اشاره کرد که در فصول مختلف و ساعات متفاوت شبانه روز تغییر می کند که باید ذخیره شود و همین موضوع بسیار هزینه بر است

.


مصارف انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی :

خورشید به عنوان یک منبع بی پایان انرژی می تواند حلال مشکلات موجود در مورد انرژی و محیط زیست باشد.انرژی بدون خطر ...
این انرژی که به زمین می تابد هزاران بار بیشتر از آنچه که ما نیاز داریم و مصرف می کنیم ,می باشد.حتی نور کمی که از پنجره به اتاق میتابد دارای انرژی بیشتری از سیم برقی است که به داخل اتاق کشیده شده است. از انرژی خورشیدی می توان استفاده های مهم و کاملا مفید, به عنوان یک انرژی تمیز و قابل دسترس در همه جا استفاده کرد. اما از نور خورشید به طور مستقیم نمی توان به جای سوخت های فسیلی بهره برد بلکه باید دستگاههایی ساخته شود که بتوانند انرژی تابشی خورشید را به انرژی قابل استفاده نظیر انرژی مکانیکی, حرارتی الکتریسیته و ...تبدیل کنند.

انرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT
 

مصارف انرژی خورشیدی :

1) گرم کننده ها مثل آبگرمکن خورشیدی که برای گرمای خانه ها و کوره های خوشیدی که برای ذوب فلزات حتی با دمای بالا نظیر آهن استفاده می شود و دمایی تا حدود 6000درجه سانتی گراد تولید می کنند.
2)
دستگاههای آب شیرین کن که توسط آینه هایی نور خورشید را روی مخازن آب متمرکز می کنند تا کار تبخیر را انجام دهد.
3)
الکتریسیته خورشیدی در این روش که نسبت به سایر روشها ارجحیت دارد.انرژی الکتریکی به سادگی قابل تبدیل به سایر انرژی ها بوده و می توان آن را ذخیره کرد

.


انرژی خورشیدی و سلولهای خورشیدی

انرژی خورشیدی و سلولهای خورشیدی

امروزه بشر با دو بحران بزرگ روبرو است که بیش از آنچه ما ظاهرا تشخیص می دهیم با یکدیگر ارتباط دارند. از یک طرف جوامع صنعتی و همچنین شهرهای بزرگ با مشکل آلودگی محیط زیست مواجهند و از طرف دیگر مشاهده می شود که مواد اولیه و سوخت مورد نیاز همین ماشینها با شتاب روز افزون در حال اتمام است.

اثرات مصرف بالای انرژِی در زمین و آب و هوا آشکارا مشخص می باشد و ما تنها راه حل را در پایین آوردن میزان مصرف انرژی می دانیم ,حال آنکه این امر نمی تواند به طور موثر ادامه داشته باشد.توجه و توصل به انرژی اتمی به عنوان جانشینی برای سوختهای فسیلی نیز چندان موفقیت آمیز نبوده استانرژی خورشیدی: لیست قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی برق سولار؛ شارژر پنل خورشیدی و شارژ کنترلر PWM MPPT.

صرف هزینه های سنگین و همچنین تشعشعات خطر ناکی که از نیروگاههای اتمی در فضا پخش شده ,نتیجه مثبتی نداشته است و اگر یکی از این نیروگاهها منفجر شود زیانهای فراوان و جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.به علاوه به مشکل اساسی که در مورد مواد سوختی نظیر نفت ,گاز و زغال سنگ داشتیم بر می خوریم بدین معنی که معادن اورانیم که سوخت این نیروگاهها را تامین می کند منابع محدودی هستند و روزی خواهد رسید که این ذخایر پایان خواهد یافت و ماده ای که جایگزین آن شود وجود نخواهد داشت

.